2012. január 29., vasárnap

Az első kenyerem

Kenyérsütéssel eddig még sosem próbálkoztam, aztán a kolléganőm mutatott egy nagyon jó kis receptet Dolce Vita honlapján. A képek láttán egyből megindul az ember lányának a nyálelválasztása...
Így aztán nem is vártam sokáig az elkészítésével.


A legtöbb kenyér recept amit eddig olvastam kenyérsütőgépre szólt, nekem olyan viszont nincs, így mindig csak terv szintjén maradt a sütés. Ezért külön öröm volt olvasni Dolce Vita sorait, hogy nemes egyszerűséggel jénai tálban készíti el a kenyeret. Az összeállítása pedig nem tart tovább 2 percnél, de ebben már a kanál elmosogatása is benne van. Nem viccelek.

 
Hozzávalók

2,5 dl-es csészével mérve:
  • 3 csésze BL 80-as liszt (kenyérliszt) - kb. 60 dkg
  • 1,5 csésze víz - kb. 3,75 dl
  • kicsit kevesebb mint fél tk. szárított élesztő
  • 1,5 tk. só
 
Előkészítünk egy tálat, belemérjük a lisztet, sót és élesztőt, majd alaposan összekeverjük. Hozzáöntjük a vizet és 3-4 fordulattal elkeverjük. Az állaga elég folyós lesz.
Most jön a lényeg, a 12 óra kelesztés, melynek a végére kovász-szerű massza lesz belőle.
Kiöntjük a tálból és áthajtogatjuk egy kicsit. Belisztezzük mindkét oldalát és konyharuhával letakarva még 30 percig hagyjuk pihenni. Addig előmelegítjük a sütőt 250°C-ra.
Egy fedeles jénait előmelegítünk a sütőben és ebbe tesszük a tésztát. Lefedve 30 percig sütjük, majd fedő nélkül további 20-25 percig.
Végül én nem jénaiban sütöttem, hanem egy pataki tálban. Mindent ugyanúgy csináltam, csak sütés előtt negyed órára vízbe áztattam a tálat. Azt hiszem jót tett ez a cserépben sütés a kenyérnek. :)
A sütés alatt lakást bejáró illatnál már csak az volt jobb, amikor felvágtuk a még langyos kenyeret. A héja különösen ízlett, finom ropogós. A belseje tömöttebb a bolti társainál, de nekünk nagyon bejött. :)
Azóta már sütöttem belőle egy újabb adagot. Az elején egy picit jobban összedolgoztam a tésztát, mert az első esetben itt-ott kisebb lisztcsomók maradtak a kenyér belsejében. Ezt leszámítva mint első kenyeremre büszke vagyok. :D
Egy kis falatozás közben elkapott pillanat, házi kenyér házi sajttal. :)




Ez pedig a második próbálkozás:



Jó étvágyat hozzá!

2 megjegyzés: