2011. április 19., kedd

Sajtos szuflé

A szuflé, vagy magyarosan inkább felfújt egyre jobban kezd teret nyerni a hazai konyhákban. Én sem vagyok kivétel, egyre többször készítek ilyen finomságokat. Egy korábbi recept, a Nigella pudingja is tulajdonképpen hasonló.
A felfújt lényege, hogy a tojásos alapmasszához, keményre vert fehérjehabot keverünk, ettől lesz olyan könnyű és lágy. A másik jellegzetes tulajdonsága azonban nem éppen szerencsés, ugyanis amikor kezd kihűlni, azzal együtt kezd összeesni. Ez akkor is megtörténik, ha mindent tökéletesen csináltunk, hiszen a szuflé már csak ilyen. Ezek ellenére nagyon könnyű elkészíteni és tökéletes vendégváró is lehet, csak jól kell időzíteni, és persze előtte kísérletezzük ki a sütési időt és az alapanyagokat. :)
Többnyire eddig édes felfújtakkal találkoztam, így itt volt az ideje hogy sósban is kipróbáljam. Az ötletet Flóra adta, akinek a No Salty-n láttam a receptjét, bár a blogjában még nem találkoztam vele. :), de én egy másik receptet készítettem el, amit Wiselady blogján találtam. Neki köszönöm a receptet, Flórának pedig az ihletet. :)


Hozzávalók

  • 5 dkg vaj + a kikenéshez
  • 5, 5 dkg liszt
  • 5 tojás
  • 1 kávéskanál ecet (!)
  • 2,5 dl tej
  • 15 dkg reszelt sajt
  • só, bors
  • szerecsendió
Először előkészítjük a tálkákat, amiben sütni fogjuk a felfújtat. Lehet külön erre a célra kapni kis formákat, de a bögre is tökéletes, de a muffinformában is szuperül megsülnek. Alaposan kivajazzuk a tálkákat.
A vajat egy kis lábosban megolvasztjuk, majd fokozatos kevergetés mellett hozzáadagoljuk a lisztet, amitől szépen besűrűsödik. Ezután a tejet is hozzáadjuk, szintén fokozatosan és szüntelen kavargatás mellett. 1-2 percet főzzük, majd levesszük a tűzről és ízlés szerint sózzuk, borsozzuk és teszünk bele szerecsendiót. Tulajdonképpen besamel mártást készítünk.
Félretesszük hűlni, de nem szabad teljesen kihűteni. Amikor még meleg, a tojásokat szétválasztjuk, és szépen hozzáadjuk a sárgáját a mártáshoz, majd a reszelt sajtot is belekeverjük. (én most csak trappistát használtam, de legközelebb biztosan többfélével csinálom, cheddar, füstölt esetleg parmezán stb...)
A fehérjéket robotgéppel kemény habbá verjük, és mikor már majdnem jó, beletesszük az ecetet, és tovább verjük. Amint kész, azonnal hozzáforgatjuk a sajtos-besameles mártáshoz, de csak óvatosan, ne törjük össze a habot.
Az így kapott masszát a kivajazott tálkákba öntjük, de csak 3/4-ig, mert úgyis megnőnek. Nekem ebből az adagból 6 tálkába, és még 6 normál muffinformába jutott.
190°C-on 20 percig sütöttem, majd még lekapcsolás után 5-6 percet pihentettem a forró sütőben. (ajtónyitogatás nélkül) A receptben 40 percet írtak, de nekem addigra már szénné sültek volna... és a felfújt közepe fele idő alatt is tökéletesen megsült, nem volt folyós.
Azonnal neki kell látni megenni, mert egyrészt hamar összeesik, másrészt a lakásban terjengő illatok miatt amúgy sem tudtam volna egy perccel sem tovább várni. :)

Jó étvágyat!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése